Skibsfinansieringsinstitutter
Finansieringen af retrofitting og reparations- og ombygningsarbejder kan tilvejebringes gennem Danmarks Skibskredit.
Da skibet typisk er nogle år gammelt inden arbejderne iværksættes, skal der tages hensyn til skibets fysiske stand, alder, samt tekniske udrustning og dermed forventede lavere markedsværdi set i forhold til et nybygget skib af samme type. Dette vil få indflydelse på lånets maksimale størrelse, kredittiden, rente- og afdragsprofil, og øvrige vilkår. Desuden vil det næppe være muligt for långiver at opnå et 1. prioritets pant i skibet, med mindre der er tale om samme långiver, der har ydet den eksisterende finansiering af skibet. I så fald kan pantet udvides til også at omfatte det nye lån, såfremt det ligger inden for de af långiveren udstukne retningslinjer.
For Danmarks Skibskredit skal pantet ligge inden for 70 % af skibets markedsværdi. Såfremt rederen har andre skibe, hvor der er friværdi indtil 70 % i forhold til skibets markedsværdi, kan der etableres pant i dette skib til sikkerhed for lånet, selvom det anvendes til retrofitting og reparations- og ombygningsarbejder på et andet skib i flåden.